Vážení zákazníci, pro firemní nákupy (nákup na IČO, DIČ) je potřeba se nejdříve zaregistrovat. Nákup na IČO bez registrace není umožněn. Důvod registrace pro potřeby firemního nákupu je ověření IČO a DIČ s následným správným přenesením údajů do Vašeho daňového dokladu.

Jak často má zaměstnanec nárok na pracovní obuv hrazenou zaměstnavatelem?

Ardon magazín
V některých profesích mohou být součástí pracovního úboru také pracovní boty. Ty se od běžné obuvi obvykle liší specifickými vlastnostmi a ochrannými prvky, které snižují riziko úrazů. Víte, kdy vám zaměstnavatel musí poskytnout pracovní obuv a jak často máte nárok na nový pár?

Pracovní boty jsou pro některé profese zásadním prvkem ochrany při práci. Kdy si však obuv do zaměstnání hradíte sami, a kdy jde naopak úhrada z kapsy zaměstnavatele?
Kdy vás obouvá zaměstnavatel
Zaměstnavatel má povinnost vám poskytnout pracovní obuv v těchto případech:
tvoří-li obuv část firemního stejnokroje nebo uniformy, není chápána jako osobní ochranný pracovní prostředek, jejím účelem je odlišit zaměstnance od zákazníků,
pokud povaha vykonávané činnosti a podmínky na pracovišti vyžadují speciální ochrannou obuv. Tyto boty již musí plnit určitou funkci a měly by procházet pravidelnou kontrolou.
Pozor ovšem na jednu věc: dresscode není totéž co uniforma. Má-li zaměstnavatel stanovený dresscode – setkat se s ním můžete například u firem z oboru finančnictví – měl by vás s touto skutečností obeznámit již na přijímacím pohovoru. Veškeré pracovní oblečení i obuv si ale v tomto případě budete muset hradit sami.
Povinnosti zaměstnavatele
Zaměstnavatel je povinen zařídit bezpečí svých zaměstnanců během výkonu práce, a to jak technickými a metodickými postupy, tak i zajištěním osobních ochranných prostředků, mezi něž může patřit i odpovídající typ ochranné obuvi.

Ochranné osobní prostředky musí zaměstnavatel poskytnout každému zaměstnanci zdarma. Nesmí po zaměstnancích chtít, aby si je kupovali z vlastních zdrojů, a přípustné nejsou ani žádné formy pronájmu.

Zaměstnavatel zodpovídá mimo jiné i za čištění a údržbu poskytnutých ochranných pomůcek, je povinen kontrolovat stav a funkčnost ochranných prostředků, stejně jako vést evidenci o jejich zapůjčení jednotlivým zaměstnancům.
Povinnosti zaměstnance
Zaměstnanec musí zapůjčené osobní ochranné prostředky, včetně bot, využívat pouze v rámci pracovní činnosti, a to k účelům, pro které byly zamýšleny. Vyjma závažných zdravotních důvodů nemůže zaměstnanec odmítnout nošení ochranných pracovních bot a obvykle ani nemá možnost si obuv sám vybírat.

Pakliže zaměstnanec zjistí na své pracovní obuvi jakékoliv vady či známky opotřebení, které snižují její ochrannou funkci, musí tuto skutečnost nahlásit zaměstnavateli. Jestliže nelze danou vadu opravit tak, aby byla zachována funkčnost i vlastnosti obuvi, musí zaměstnavatel poskytnout danému pracovníkovi nový pár.

Příklady pracovních podmínek, kdy má zaměstnanec nárok na pracovní boty
Při práci s žíravinami a jinými agresivními chemikáliemi zajistí ochranu gumové, kyselinovzdorné boty,
na stavbě nebo ve skladu budete potřebovat pracovní obuv s ocelovou špičkou,
do chladného prostředí, například mrazíren, nebo při venkovní práci v zimě, musíte být vybaveni zateplenou obuví,
na pracoviště, kde hrozí uklouznutí, patří boty s protiskluzovou podrážkou,
a do potravinářské výroby či do zdravotnictví musíte být vybaveni bílou hygienickou obuví.


Související články:

Neztraťte se při výběru pracovní obuvi

Jaké jsou výhody obuvi s bezpečnostní špicí

V jakých botách je bezpečné řídit auto a které naopak za volant nepatří

Vše o voděodolných botách: Jak fungují, kam se hodí, kdy je nosit…